niedziela, 13 stycznia 2013

Świeża porcja kultury cz. 1

Dziś dla odmiany mam dla Was kulturalny miszmasz. Co jakiś czas postaram się serwować tego rodzaju świeże kąski ;) Niekiedy będą to klasyki, innym razem nowości filmowe, książkowe, muzyczne... ogólnie związane z szeroko pojętą kulturą. 


Dziś w menu
Przystawka muzyczna - Turboweekend "On My Side"
Danie główne poetyckie - Jerzy Harasymowicz "Muchomor"
Deser polecający - obrazy René Magritte’a  + esej Michela Foucaulta "To nie jest fajka"


Jerzy Harasymowicz
Muchomor
Onegdaj
spotkałem muchomora

rudy
w turystycznym stroju
w pumpach

niósł pod pachą
gazetę artystów

panie rzekł
odkąd nie występuję
w sztuczkach
granych przez karzełków

a zajmuję się
opracowaniem
rozkładu jazdy
hub latających

sztuka moja
jest nie zrozumiana

mówią
takich trujących facetów
jak muchomor
należy kopać

a czy ja 
panie
jestem do żarcia

ja jestem
abstrakcja


René Magritte


Zamiast tracić czas, błądząc w sieci wśród "dziwnych" stron internetowych, zapoznajcie się nieco z twórczością René Magritte’a. Jego surrealistyczne obrazy są moim zdaniem lepsze od prac tak popularnego Salvadora Dalí. 
Żeby lepiej zrozumieć jego dzieła warto przeczytać esej "To nie jest fajka". Oto informacja o książce:
"Esej poświęcony sensowi przedstawienia malarskiego. Tytuł zapożyczony został z obrazu René Magritte’a, który pod namalowaną fajką umieścił te właśnie słowa: „Ceci n’est pas une pipe”. W istocie, nie jest to fajka, lecz tylko jej malarskie przedstawienie; podobieństwo nie jest stwierdzaniem. Pojawienie się słów w obrazie zwraca uwagę na fakt, że pismo jest także formą, że jest postacią rysunku, co podkreśla tylko potrzebę nowej refleksji nad związkiem formy plastycznej ze światem rzeczy. Traktując ten obraz jako pretekst, esej podejmuje złożone zagadnienia związków słowa z obrazem, a także słów i obrazów z rzeczywistością. „Autor Słów i rzeczy – pisze tłumacz książki – wraca w niej raz jeszcze do przystawalności słowa i rzeczy, aby pokazać na przykładzie Magritte’a, że malarstwo współczesne rozbija przestrzeń przedstawienia i burzy Platońską ideę mimesis”."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz